Home » Arxius » 2010



20162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000
19991998199719961995199419931992199119901989198819871986198519841983
198219811980197919781977197619751974197319721971197019691968
Sitges - 43ed. Festival Internacional de Catalunya (7/10 - 17/10)

TOM SAVINI. Premi la Màquina del Temps

Actor, director, tècnic en efectes especials de maquillatge i especialista, Vincent Thomas «Tom» Savini va néixer el 3 de novembre de 1946 a Pittsburgh, Pennsilvània. Després de cursar estudis a la Carnegie-Mellon University, Savini va ser enviat al Vietnam com a fotògraf de combat. Allà va veure la mort de prop i, segons declaració pròpia, la terrible experiència va marcar fortament la seva feina cinematogràfica. Erigit avui dia com un dels grans innovadors en el terreny dels FX de maquillatge, en la seva filmografia hi trobem títols de la categoria de Deranged (1974), de Jeff Gillen & Alan Ormsby, Zombi (1978), de George A. Romero, Divendres 13 (1980), de Sean S. Cunningham, Maniac (1980), de William Lustig, Alone in the Dark (1982), de Jack Sholder, Killing Zoe (1993), de Roger Avar, i Ted Bundy (2002), de Matthew Bright. Com a realitzador, destaca el seu remake de La nit dels morts vivents (1990).


JOSEP MAIXENCHS. Premi Maria Honorífica

Nascut a Terrassa el 1943, Josep Maixenchs i Agustí és llicenciat en història de l'art, diplomat en estètica i història de la cinematografia i diplomat també en semiologia de la imatge audiovisual. Des de fa més de deu anys, Maixenchs dirigeix l'Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), on es dedica a l'ensenyament de cinema i a la seva difusió, tant des de la seva activitat docent com participant en festivals. Així mateix, ha estat el productor de desenes de curts a través de l'empresa Escándalo Films SL, com també del llargmetratge Andrea (1996), de Sergi Casamitjana. Ha obtingut el Premi Homenots concedit pels productors catalans en reconeixement a la seva tasca de formació en el cinema, el Premi González-Sinde de l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d'Espanya i el Premi Prisma d'Honor, AEC 2009.


VINCENT CASSEL. Gran Premi Honorífic

Nacido en París el 23 de noviembre de 1966, hijo del también actor Jean-Pierre Cassel, empezó su carrera artística a los 17 años tras pasar por la Escuela de Circo de Anne Fratelli. Paralelamente, estudió Arte Dramático en diversas escuelas de su ciudad y, más tarde, en el Actor's Institute de Nueva York. Vincent Cassel inició su carrera como intérprete en el grupo teatral de Jean Louis Barrault. Sus colaboraciones con el actor, guionista y director Mathieu Kassovitz le convirtieron en la más popular estrella del cine francés, gracias a films como Metisse (1993) o El odio (1995), película por la cual fue candidato al premio César al mejor actor. En su filmografía encontramos títulos como Doberman (1997), Juana de Arco (1999), Los ríos de color púrpura (2000), El pacto de los lobos (2001), Irreversible (2002), Blueberry (2004), Promesas del Este (2007), Mesrine: L'Ennemi public n°1 y Mesrine: L'instinct de mort (2008).


CAROLINE MUNRO. Premi Maria Honorífica

Actriu anglesa, nascuda el 16 de gener de 1949 a Windsor, Berkshire, anava per pintora però es va convertir en una cotitzada model publicitària quan el 1966 va guanyar el concurs "Rostre de l'Any" de The Evening News. Després de debutar com a intèrpret al western còmic Talento por amor (1969), de Richard Quine, la seva relació amb el cinema s'entronca, principalment, amb el cinema fantàstic. Contractada per Hammer Films, apareix a Drácula 73 (1972), d'Alan Gibson i a Captain Kronos-Vampire Hunter (1974), de Brian Clemens, i arrel de la seva notable interpretació en aquesta última, protagonitza al costat de John-Philliph Law El viaje fantástico de Sinbad (1974), de Brian Clemens. El seu salt definitiu a la fama té lloc quan es converteix en "noia Bond" a La espía que me amó (1977), de Lewis Gilbert. Altres títols destacats on ha participat són El abominable Dr. Phibes (1971), de Robert Fuest, Maniac (1980), de William Lustig i El aullido del diablo (1987), de Paul Naschy / Jacinto Molina.


MICK GARRIS. Premi la Màquina del Temps

Productor, director i guionista, Mick Garris va néixer el 4 de desembre de 1951 a Santa Monica, Califòrnia. La seva vinculació al cinema fantàstic es divideix en dues facetes clarament diferenciades: el seu rellevant paper com a adaptador de novel·les i relats de Stephen King i la creació de populars sèries televisives de terror. Sobre el primer punt, cal destacar el seu treball com a realitzador en les pel·lícules Sleepwalkers (1992) i Riding the Bullet (2004), i també en el serial televisiu The Stand (1994) o en el telefilm Desperation (2006). Pel que fa al segon, Masters of Horrors (2005-2007) i Fear Itself (2008) van revolucionar la televisió gràcies a la seva barreja de guions originals, grans signatures —Dario Argento, John Carpenter, Joe Dante, Tobe Hooper, John Landis, Stuart Gordon...— i adaptacions de coneguts contes de Lovecraft o Poe.


RICHARD KELLY. Premi la Màquina del Temps

Realitzador i guionista nord-americà, Richard James Kelly va néixer el 28 de març de 1975 a Newport News, Virgínia. Amb l’ajut d’una beca, va poder estudiar a la USC School of Cinema-Television (Califòrnia), on va dirigir dos curtmetratges, The Goodbye Place (1996) i Visceral Matter (1997), abans de filmar Donnie Darko (2001), el seu primer llargmetratge, amb un pressupost de només 4,5 milions de dòlars. La pel·lícula esdevingué una peça de culte —al Pioneer Theatre de Nova York va estar vint-i-vuit mesos consecutius en cartell— i fou distingida amb més d'una vintena de premis internacionals. La carrera fílmica de Kelly va prosseguir amb la comèdia negra Southland Tales (2007) i l'inquietant film de ciència-ficció The Box (2009), basat en un relat de Richard Matheson.


JULIO COLL. Premi Maria Honorífica (recull la seva filla)

Juliol Coll i Claramunt (Barcelona, 7 d'abril de 1919 - Madrid, 17 de gener de 1993) va ser director, guionista i productor de cinema, realitzador de televisió, escriptor, periodista i crític musical i teatral. Però, sobretot, Coll va ser una de les grans personalitats del cinema espanyol i català gràcies a les seves excel·lents pel.lícules negres. Entre d’altres, Nunca es demasiado tarde (1955), Distrito Quinto (1957), Un vaso de whisky (1959), Los cuervos (1961), La cuarta ventana (1961), Ensayo general para la muerte (1962) o Los muertos no perdonan (1963), film d’inusitada força visual que va portar al rotatiu francès "Le Figaro" a assegurar, sense mitges tintes, que Coll podia ser, al costat de Bardem i Berlanga, "el tercer home del cinema espanyol".


SID HAIG. Premi Maria Honorífica

Nascut a Fresno, Califòrnia, al 1929, la carrera de Sid Haig s’inicia als anys setanta a la televisió. Va ser poc després quan Haig va començar a treballar en produccions de baix pressupost, algunes d’elles produïdes per Roger Corman, i es va donar a conèixer realment interpretant al capità Spaulding a La casa de los 1.000 cadáveres (2003) de Rob Zombie. Ha estat gràcies al propi Zombie que la carrera de Sid Haig ha donat un gir cap a la popularitat convertint-se en el seu actor fetiche. D’entre les seves pel·lícules més destacades dels anys setanta podem ressaltar Foxy Brown (1974) i La galaxia del terror (1981), aquesta última produïda per Roger Corman. Aquesta Maria Honorífica és el reconeixement del festival a un dels grans actors del cinema de gènere nord-americà que rep d’aquesta manera el seu merescut homenatge.


JULIE & ROGER CORMAN. Premi Maria Honorífica

Nascut el 1926 a Detroit, Roger William Corman va començar a treballar com a missatger de la Fox. Després de  rondar un any per Europa va tornar als Estats Units per convertir-se en guionista i productor. Horroritzat pel resultat dels seus guions plasmats en la pantalla va decidir prendre les regnes de la seva feina i es va començar a produir les seves pròpies pel·lícules. És d’aquesta manera que Roger Corman es va convertir en el padrí de tota una generació d’actors i cineastes que van construir un nou model de Hollywood a principis dels setanta. Com a productor compta amb més de 300 pel·lícules. Com a director és autor de títols tan emblemàtics del fantàstic com La caída de la casa Usher, La pequeña tienda de los horrores o La máscara de la muerte roja. El premi és compartit amb Julie Corman, la seva dona, companya d'aventures i productora de bona part de la filmografia del seu marit.


EUGENIO MARTÍN - Premi Nosferatu

Amb dos títols emblemàtics dins de la seva filmografia: un clàssic indiscutible del cinema de terror patri Pánico en el Transiberiano (1972) i el western El precio de un hombre (1967), el realitzador ceutí Eugenio Martín (15/05/1925) es presenta a Sitges 2010 per recollir el premi Nosferatu en un homenatge a tota una carrera dedicada el cinema de gènere. Un compromís adoptat des dels seus inicis amb el seu primer llargmetratge Despedida de soltero (1957) i que ha continuat al llarg dels anys en un camí ple de coproduccions assolint, d'aquesta manera, fer-se un lloc en la història del cinema espanyol gràcies a la seva trajectòria i compromís pel cinema.


JOE DANTE. Premi la Màquina del Temps

Realitzador i productor, Joseph «Joe» Dante, Jr. va néixer el 28 de novembre de 1946 a Morristown, Nova Jersey. Graduat per l'Escola d'Art de Filadèlfia, després d'exercir un temps com a crític de cinema en revistes com ara Film Bulletin, va començar la seva trajectòria cinematogràfica el 1974 fent de muntador de la productora New World, propietat de Roger Corman. Gràcies, justament, a Corman, va debutar com a director a Piranya (1978), i es convertí en un dels grans autors del cinema fantàstic nord-americà, amb títols en la seva filmografia ja mítics com ara Udols (1981), Gremlins (1984), Explorers (1985), Amazon Women on the Moon (1987), Matinée (1993) o el telefilm Homecoming (2005). Entre els directors que, segons Dante, han influït en la seva carrera, hi trobem noms com Chuck Jones, Frank Tashlin, James Whale, Roger Corman o Jean Cocteau.


REBECCA DE MORNAY. Premi la Màquina del Temps

Nascuda a Santa Rosa (Califòrnia) el 29 d'agost de 1959, Rebecca de Mornay va estudiar interpretació a l'Institut Lee Strasberg, a Los Angeles. Debutà com a actriu cinematogràfica a Corazonada (1983), de Francis Ford Coppola, però el seu salt a la fama va tenir lloc amb la taquillera Risky Business (1983), de Paul Brickman, al costat d'un jove i gairebé desconegut Tom Cruise. La seva interpretació d'una jove prostituta que munta el seu negoci a casa de Joel Goodsen (Cruise), mentre els seus pares són fora, li valgué l'aplaudiment unànime de la crítica. Posteriorment, va destacar en el paper d’una mainadera psicòpata a La mano que mece la cuna (1992), de Curtis Hanson, i en el thriller eròtic Nunca hables con extraños (1995), de Peter Hall, on el coprotagonista era Antonio Banderas.


KIM JEE-WOON. Premi la Màquina del Temps

Treballà en el teatre abans de debutar en el cinema amb The Quiet Family (98). Films com ara Dos hermanas (03) i A Bittersweet Life (05) l'han convertit en un dels realitzadors de cinema de gènere de més èxit de l'Àsia. L'espectacular The Good, the Bad, the Weird (08) va obtenir el premi al millor director i als millors efectes especials a Sitges'08.


Go to top | AVÍS LEGAL | Sitemap | Política de privacitat | Condicions de venda
Sant Honorat, 32-34. 08870 Sitges (Barcelona) Tf. +34 93 894 99 90 · +34 671 552 188