Home » Notícies


Sitges celebra el 50 aniversari amb una programació que mira al nou mil·lenni

13-09-2017

Compartir

El Festival, que s’inaugura amb ‘La forma del agua’, guanyadora del Lleó d’Or a Venècia, es clausurarà amb la pel.lícula de terror gòtic ‘The Lodgers’

El Festival de Cinema de Sitges arriba a la seva 50a edició homenatjant als clàssics, i ho fa de la mà de quatre grans convidats: Guillermo del Toro, Susan Sarandon, Dario Argento i William Friedkin, que són claus per entendre l’evolució que el fantàstic ha experimentant en les últimes dècades. Per aquest motiu, la seva programació es nodreix de realitzadors, homes i dones, destinats a convertir-se en líders del fantàstic del nou mil·lenni. A més, el Festival entra de ple en el futur de l’univers de l’exhibició de la realitat virtual, de la mà de la Samsung Sitges Cocoon, i de les noves fronteres de la distribució i les produccions de sèries, en què les noves plataformes tenen molt a dir. Aquest és el relat de Sitges 2017.

El Festival de Sitges arriba al mig segle de vida, i ho fa fidel a les seves arrels: recordant als clàssics del cinema fantàstic que han passat per les seves sales des d’aquella primera projecció que es va efectuar al Prado el 1968. Per recordar aquesta efemèride, la sala d’aquesta centenària entitat acollirà el proper 28 de setembre la projecció d’Aelita (Yakov Protazanov, 1924), un clàssic soviètic de la ciència ficció amb el qual es va inaugurar la primera edició del Festival. Però n’hi haurà més. De la mà de Guillermo del Toro, Dario Argento i William Friedkin, Sitges recuperar films com El exorcista (1973), Suspiria (1977) o La cumbre escarlata (2015), claus per entendre l’evolució del fantàstic des de finals del segle XX fins arribar al nou mil·lenni. A més, el Festival retrà homenatge a l’actriu Susan Sarandon, protagonista de la pel·lícula de culte, The Rocky Horror Picture Show (1975), que després arribaria a convertir-se en una de les grans dames de Hollywood.

El director irlandès Brian O'Malley clausurarà la 50 edició de Sitges amb The Lodgers, un conte gòtic d’horror situat a la Irlanda rural de començament de segle XX, que acaba de presentar-se al Festival de Toronto.

L’esquelet que sustenta la programació que podrà veure’s en el Festival, del 5 al 15 d’octubre, està conformada per l’obra de joves realitzadors procedents d’Estats Units, Llatinoamèrica, Àsia i Europa, que estan cridats a convertir-se en els líders del fantàstic dels propers anys. Brian Taylor, Hélène Cattet, Bruno Forzani, Emilio Portes, Cho Sun-ho, Andrés Goteira, entre d’altres, deixaran la seva empremta en un Festival que, lluny d’acomodar-se, busca nou talent capaç de reinventar el gènere tant en el seu llenguatge, com en els seus arguments. L’escriptor i director Brian Taylor dirigeix Mom and Dad, la seva primera pel·lícula en solitari després de la imprescindible Crank: veneno en la sangre. Mom and Dad amb un argument delirant, una estranya epidèmia que provoca atacs de violència letal de pares contra fills. Està protagonitzada per Nicolas Cage i Selma Blair en una festa per al fan del gènere. Per la seva part, S. Craig Zahler –que va enlluernar amb la seva òpera prima, Bone Tomahwk– torna a Sitges amb la brutal Brawl in Cell Block 99, en què un exboxejador reconvertit en traficant de drogues aterra en una presó que es convertirà en un autèntic camp de batalla. Procedent dels Estats Units també es podrà veure Happy Death Day, una divertida comèdia de terror signada per Christopher Landon, que barreja els arguments de Scream i Atrapado en el tiempo, fins embogir Jessica Rothe (La La Land), que veu com un emmascarat la mata, una i altra vegada.

Un argument, el del temps, que també serà el protagonista de la pel·lícula coreana A Day, del debutant Cho Sun-ho, en la que un famós cirurgià és testimoni d’un accident en el que veu morir la seva filla. Una escena que es repetirà en un bucle sense fi, i en la que el pare intentarà canviar el destí de la seva filla. Després d’un any 2016 en el que els grans autors asiàtics van copar la programació del Festival de Sitges, en la present edició, l’espectador podrà comprovar que hi ha vida més enllà de grans títols com La doncella, amb pel·lícules com per exemple la taiwanesa mon mon mon Monsters, de Giddens Ko, que combina el bullying escolar amb el terror sobrenatural en un film que desborda talent, enginy i que es troba entre les sorpreses que el Festival presenta cada any. Altres debuts destacats de la selecció asiàtica són el de Jonathan Li (assistent de direcció en la trilogia de Infernal Affairs), que presenta The Brink, un thriller 100% de Hong Kong, protagonitzat per Shawn Yue, que sorprendrà; i el de Lee Sa-Rang, que aconsegueix amb Real un creuament entre Nicolas Winding Refn i el millor thriller coreà.

La canadenca Les affamés, de Robin Aubert –conegut per la inquietant Saints-Martyrs-des-Damnés-, reinventa el gènere de zombis, amb una visió intel·lectualitzada i gairebé ja de culte després de passar pels festivals de Toronto i Austin. Un altre dels grans debuts de l’any, que consolida el paper de les dones realitzadores en el cinema de gènere, és el de la directora francesa Coralie Fargeat. La seva òpera prima, Revenge, destil·la violència amb gestos de complicitat als clàssics dels 70, i conté un clímax final que serà un somni per als amants del fantàstic. Des d’Hongria arribarà Jupiter’s Moon, de Kornél Mundruczó –autor de la extraordinària White God–, director que sempre ha introduït l’element fantàstic de manera intel·ligent en les seves pel·lícules, convertint-lo en un mecanisme visual perfecte. Per la seva banda, el britànic David Bruckner, juga a The Ritual amb textures que van més enllà de La bruixa de Blair o La bruixa, per aconseguir una pel·lícula d’horror, que ha gaudit d’una excel·lent recepció a Toronto. Més talent europeu aquest any a Sitges amb Thelma, del noruec Joachim Trier, que des del punt de vista autoral, presenta un thriller sobrenatural que aprofundeix en l’existència humana, amb la superproducció russa Salyut-7, film que narra el rescat de l’estació espacial Salyut-7 el 1985; o amb l’espectacular western holandès Brimstone, protagonitzat per Dakota Fanning i Guy Pearce.

Llatinoamèrica segueix la seva aposta pel fantàstic amb la pel·lícula brasilera As boas maneiras, un relat entre el real i l’oníric sobre el poder de l’amor matern, dirigit per Marco Dutra i Juliana Rojas; El habitante, de l’uruguaià Guillermo Amoedo, guanyador del Premi a la Millor Pel·lícula Iberoamericana amb The Stranger el 2014; o la terrorífica Belzebuth, del mexicà Emilio Portes. El talent català també estarà present, una vegada més al Festival, amb diverses produccions, entre les quals el darrer treball de Jaume Balagueró; Muse. Sitges també comptarà amb el debut de Sergio G. Sánchez, amb Marrowbone, i programarà films com Dhogs, d’Andrés Goteira, una producció independent que narra la trobada casual entre un home de negocis i una misteriosa dona, que ens condueix a una aventura furtiva, a un desert i un crim; i Black Hollow Cage, de Sadrac González-Perellón, un film que barreja el gènere de terror amb el de ciència ficció. Completen el panorama espanyol Errementari, l’última producció d’Álex de la Iglesia i Carolina Bang, dirigida per Paul Urkijo; Most Beautiful Island, dirigida per la realitzadora Ana Asensio, que obrirà la secció de Noves Visions One, i Arder, Compulsión i The Biggest Thing That Ever Hit Broadway, tres títols del més actual cinema independent espanyol.

El documental, present sempre en la programació del Festival, tindrà la seva representació amb títols com 78/52, d’Alexandre O. Philippe –que ha presentat alguns documentals en edicions passades del Festival–, que serà a la Secció Oficial a competició. La peça analitza minuciosament l’escena de la dutxa de Psicosis, d’Alfred Hitchcock. Juntament a aquesta cinta, es podrà veure Caniba, després del seu pas per la Mostra de Venècia, un film dirigit per Lucien Castaing-Taylor i Verena Paravel, que reflecteix la desconcertant importància del desig caníbal en la existència humana.

Samsung Sitges Cocoon, sèries, animació…

Aquest any també, en el seu 50 aniversari, el Festival de Sitges dóna un pas endavant i reforça la presència de la realitat virtual a través de Samsung Sitges Cocoon, que aquest any amplia la seva programació amb dos nous espais, i que compta amb una secció oficial a competició que serà valorada per un jurat oficial, integrat per  Jaume Balagueró i Javier Olivares. La programació d’aquesta secció presenta Campfire Creepers, la primera sèrie de terror en realitat virtual i amb una visió de 360º, dirigida pel realitzador francès Alexandre Aja (Alta tensión), a més de Night, Night, una experiència terrorífica sobre les pors infantils, realitzada per Guy Shelmerdine, director de Catatonic, peça impactant que es va poder veure a la darrera edició del Samsung Sitges Cocoon.

Les produccions de sèries de gènere també protagonitzen aquest any un paper destacat amb projeccions en el mateix Auditori. Movistar+ estrena La Zona; i també es podrà veure la presentació de la segona temporada d’Stranger Things –amb les presències de Millie Bobby Brown i Noah Schapp, dos dels seus protagonistes– o la projecció coreana Okja, i What Happened to Monday?, dirigida per un director molt conegut en el Festival, el noruec Tommy Wirkola.

Des de 1995, Sitges ha dedicat un espai a l’animació. En la present edició retrà homenatge als cent anys d’animació japonesa, i ho farà amb la programació de cinc pel·lícules d’animació procedents de Japó en la secció Anima’t, entre les quals destaquen la multipremiada Lu Over the Wall, o A Silent Voice, que ha tingut un recorregut espectacular a les pantalles asiàtiques. Sense descuidar l’animació europea, amb joies com la francesa Loving Vincent.

El proper dilluns 18 de setembre (a les 13 hores), s’iniciarà la prevenda d’entrades –qui tingui packs d’entrades–, dimarts 19 (a les 13 hores), la venda d’entrades general. 


22-09-2017
21-09-2017
19-09-2017
15-09-2017
07-09-2017

Més notícies
Go to top | AVÍS LEGAL | Sitemap | Política de privacitat | Condicions de venda
Sant Honorat, 32-34. 08870 Sitges (Barcelona) Tf. +34 93 894 99 90 · +34 671 552 188