Jeanne Captive (The Silence Of Joan)

de Philippe Ramos

Trailer

Sinopsi

L’any 1430, la jove Joana d’Arc, presonera d’un senyor del nord de França, és venuda als anglesos. Philippe Ramos, que el 2008 va presentar en aquesta mateixa secció Capitaine Achab, una adaptació personal de Moby Dick, fa un retrat lluminós de la mítica figura de la donzella d’Orleans, la vida de la qual ha estat portada diverses vegades a la pantalla gran. Ramos mostra la seva heroïna tancada entre quatre parets, en un comboi marítim o prop de la foguera on morirà cremada. Grans noms del cinema francès com ara Mathieu Amalric o Jean-François Stévenin arrodoneixen aquest treball meravellós.Dona, captiva i santaSi ens proposéssim reescriure la història del cinema a partir de les seves Joanes d’Arc, ens podríem trobar que els tableaux vivants de Méliès donen pas a la mística passional de Dreyer, que l’èpica hollywoodiana de Victor Fleming es contradiu amb el despullament de Robert Bresson o que la teatralitat de la Joana d’Arc de Rossellini troba el seu contrapunt en el gran fresc que Jacques Rivette va dedicar a començament dels anys noranta a la santa. Tots aquests exemples, als quals podem afegir el d’Otto Preminger amb una jove Jean Seberg, no fan més que indicar-nos que Joana forma part del patrimoni cinematogràfic i que s’ha convertit en un motiu clau per a nombrosos autors. Quin sentit i quina perspectiva pot agafar avui una nova Joana d’Arc? Aquesta pregunta no fa més que posar de manifest un greu problema de perspectiva, que porta a qüestionar-se com es pot ser fidel a un desconcertant llegat i ser innovador alhora. La gràcia de Jeanne Captive de Philippe Ramos és que fa seves algunes d’aquestes interrogacions.El vell llegat es fa present en el fet que Ramos decideix centrar-se en els moments finals de Joana d’Arc, la passió i el procés que varen commoure Dreyer i Bresson, sense oblidar, però, l’economia de mitjans amb què Rivette resolia algunes de les batalles de la seva monumental pel·lícula. Ramos filma amb rigor, amb economia de mitjans i amb una voluntat clara de fer creïbles les atmosferes descrites. Un cop adscrita la seva perspectiva dins la modernitat fílmica, Ramos decideix buscar una perspectiva que li sigui pròpia, i ho fa a partir de tres motius essencials: la feminitat, el nacionalisme i la construcció del mite.Sobre la qüestió de la feminitat, Philippe Ramos parteix de la idea que Joana és un cos femení que és fet presoner en un món d’homes. La jove verge és mostrada nua i el seu cos provoca desig en les mirades alienes. Com sobreviure enmig d’aquest univers masculí esdevé una de les qüestions essencials.L’altre gran tema que travessa la mitologia de Joana d’Arc és la qüestió nacional. La donzella ha estat considerada com un mite clau en la formació de la nació francesa, ja que va conduir el poble cap al seu alliberament. Ramos revisa aquesta qüestió en posar Joana davant els anglesos, treballar la seva condició d’estrangera davant els soldats dominants i mostrar la crueltat dels invasors.La darrera qüestió té a veure amb el mite, i també amb la santedat. Una de les qüestions clau que tothom espera en les pel·lícules sobre Joana d’Arc és la de saber com es resoldrà la qüestió de la foguera, com el cineasta farà efectiu el sacrifici que ha servit per a consolidar el mite. Philippe Ramos es va plantejar fa tres anys la mateixa qüestió quan va rodar Capità Achab, una mena de biografia apòcrifa del capità Achab en la qual partia de Melville, però buscant també altres punts de vista i perspectives. En la seva Joana d’Arc, Ramos decideix canviar els punts de vista, buscar altres perspectives per tal de mostrar-nos com es generen noves profecies al voltant de la seva història.ÀNGEL QUINTANA

Director

Philippe Ramos

Drôme, 1966. Cinèfil i director autodidacta. El 1995 va fer el seu primer curtmetratge, Vers le silence, al qual seguí el migmetratge L’Arche de Noé (99). Debutà en el llargmetratge amb Adieu pays (02). Capitaine Achab (Sitges’08) fou premiada a Locarno.

Fitxa tècnica

FRANÇA. 2011

Director: Philippe RamosProducció: Sophie Dulac, Michel ZanaGuió: Philippe RamosFotografia: Philippe RamosMuntatge: Philippe Ramos So: Philippe Grivel Vestuari: Marie-Laure Pinsard Intèrprets: Clémence Poésy, Thierry Frémont, Liam Cunningham, Mathieu Amalric, Jean-François Stévenin

Edició: 2011
Secció: Seven Chances
Idioma original: francès

Projeccions

  • SECCIÓ

    PATROCINADA

    PER: