08-10-2019 20:30

Notícies

El descens escabrós cap a 'El hoyo' i el viatge d'ayahuasca fins la 'Luz', dos brillants debuts a competició oficial

‘Bacurau’, ‘Adoration’, ‘Corporate Animals’ i 'Daniel Isn't Real', entre les sorpreses destacades de la Secció Oficial Fantàstic a competició

Avui s'ha celebrat al Sitges Film Hub la tercera edició de Taboo'ks, la iniciativa del Festival que busca acostar la literatura i el cinema fantàstic

Sitges 2019 ha tret fum en una sisena jornada de dimarts amb les projeccions i estrenes en Secció Oficial Fantàstic a competició que han sorprès i animat el públic del Festival. Des del vibrant últim passi de Daniel Isn't Real, la guanyadora del Premi del Jurat al passat Festival de Cannes, Bacurau, o la hilarant Corporate Animals amb Demi Moore, i acabant amb l'arribada d'Adoration, la cinta de culte del realitzador ben conegut de Sitges, Fabrice Du Welz.  

Dues persones per nivell. Un número desconegut de nivells. Una plataforma amb menjar per a tots ells. Ets dels que pensen massa quan estan a dalt? O dels que no tenen coratge quan estan a baix? D'aquesta manera tan inquietant es presenta el thriller El hoyo, el debut en el llargmetratge de Galder Gaztelu-Urrutia, una de les grans sorpreses de producció espanyola de l'any i una de les cinc òperes primes presentades en secció oficial a competició a Sitges 2019. Gaztelu-Urrutia fa una escabrosa i contundent crítica social apostant per una ciència-ficció cerebral, distòpica però gràfica i violenta que ha seduït ja a festivals com Toronto o Fantastic Fest. La première europea ha estat aquesta tarda a Sitges 2019, amb catifa vermella inclosa, per on s'ha pogut veure al director acompanyat d'Ivan Massagué, Antonia San Juan, Alexandra Masangkai i Emilio Buale, intèrprets de la pel·lícula. En roda de premsa al matí, juntament amb l'actor Zorion Eguileor, el guionista David Desola i el productor de la pel·lícula, Carlos Juárez, han parlat de tots els detalls del film.

Galder Gaztelu-Urrutia ha començat amb un missatge clar: "M'agrada dir que és un thriller de ciència-ficció amb missatge, i no a l'inrevés. Les pel·lícules amb només missatge em suggereixen avorriment. Amb aquesta història teníem clar que no havíem de ser doctrinaris ni donar lliçons a ningú. Per això la idea va ser portar-la cap al thriller, amb un punt oníric i fosc que es pugui entendre a tot arreu, com ha passat a Toronto i Austin". Sobre el recorregut del film, el productor Carlos Juárez ha parlat sobre l'aliança amb Netflix. "El hoyo ha estat finançada amb diners públics, però hem arribat a una aliança amb Netflix després que veiessin la peça a Toronto perquè a continuació de la seva estrena a sales al novembre-desembre, la plataforma l’ofereixi a nivell mundial". L'actriu Antonia San Juan ha explicat que feia 14 anys que no feia cinema perquè estava molt ocupada en projectes de teatre i televisió. "Vaig acceptar el paper perquè em va encantar el guió i la història i em venia de gust tornar a fer cinema a Espanya. El teatre és com el marit i el cinema com l'amant que va i ve".

Les 11 del matí ha estat l'hora escollida per inaugurar a l'Industry Hub Talks la tercera edició de Taboo’ks, la iniciativa del Festival que busca acostar la literatura i el cinema fantàstic, escollint quatre obres literàries i un study-case d’un projecte en vies d’adaptació. La guionista Nicole Perlman, responsable de les adaptacions de Guardianes de la Galaxia (James Gunn, 2014) i Capitana Marvel (Anna Boden i Ryan Fleck, 2019), ha estat la convidada especial encarregada d'obrir l'acte amb una xerrada sobre el procés d’adaptació del còmic al cinema amb un Q&A posterior amb tots els assistents. Tot seguit s'ha celebrat amb gran assistència la taula rodona “From Books to Movies: Film Festivals as Matchmakers”, una trobada amb els principals responsables dels programes d’adaptacions del llibre a la pantalla amb Nathalie Piaskowski (Festival de Cannes), Chiara Marin (La Biennale di Venezia) i Mònica Garcia (Sitges) i moderada per Elena Neira. 

Després del descans s'han celebrat les presentacions dels quatre projectes seleccionats: Iménez de Luis Noriega, L’últim esmolet d’Aniol Florensa, Els àngels ens miren de Marc Pastor i Rojo, una trilogia de novel·les vampíriques de Carlos Sisí (Los caminantes), publicada per Ediciones Minotauro. La jornada ha finalitzat amb la presentació de l’study-case “L’altre costat del mirall: adaptacions screen-to-book” feta per Francisco Javier Sanz Grajera, director de l'agència literària del Grupo Planeta, que ha tractat casos contraris: productes audiovisuals que es duen al paper, i que ha explicat amb exemples gràcies a l'acord que Planeta ha negociat amb Netflix.

El cinema fantàstic llatinoamericà també està brillant a la 52a edició del Festival amb els millors títols de la temporada. Avui és el torn de la colombiana Luz, l'òpera prima del director i guionista Juan Diego Escobar Alzate, que s’endinsa en una comunitat que viu a les muntanyes i espera un nou messies. Definida pel seu mateix director com un encreuament entre drama i pel·lícula de l’oest amb elements de terror, Luz ens arrossega cap a un univers aliè, recòndit, on les nostres pròpies concepcions sobre la moral i la fe seran posades a prova, en una atmosfera que bascula constantment entre la intimitat, les converses murmurades entre les tres germanastres i l’amenaça que representa la vigilància constant d’El Senyor. En roda de premsa aquest matí, amb el director Juan Diego Escobar, l'actriu Yuri Vargas i els actors Conrado Osorio i Jim Muñoz, i el productor Andrés Gómez han parlat de la pel·lícula que es va estrenar ahir a la nit a l'Auditori i que aquest matí s'ha projectat en segon passi al Cinema Prado.

Un director, Juan Diego Escobar, que ha mostrat des de l'inici de la roda de premsa l'emoció i l'agraïment d'haver estat seleccionat en Secció Oficial Fantàstic a competició: "Ho he dit des del primer dia: sóc un geek del gènere fantàstic. Jo mai he somiat amb Òscars ni Sundance, jo sempre he somiat amb Sitges i aquí estem". La "visió" de Luz, segons el director, va sortir d'un “viatge d’ayahuasca”. "Luz és una oda al Déu d'Spinoza, no de creure o no creure, sinó en un Déu que està a tot arreu. L'art és per sanar i amb aquesta història vaig poder sanar el dolor que tenia en termes religiosos". A més de la part espiritual de la pel·lícula, Escobar ha volgut remarcar les dificultats de finançament i producció del cinema llatinoamericà i més en el cas d'un projecte com el seu, un pel·lícula de gènere, intel·lectual, molt poc comercial. En aquest sentit, l'actriu Yuri Vargas ha destacat la importància de projectes com aquest per consolidar un cinema colombià de gènere de qualitat que sovint costa distribuir i estrenar a l'exterior.

I seguint amb les novetats de secció oficial a competició que es presenten avui, a les 22.45h es projectarà a l'Auditori l'estrena de la guanyadora del Premi del Jurat al passat Festival de Canes, Bacurau, de Kleber Mendonça Filho i Juliano Dornelles que signen aquesta distòpia profundament irònica, brutal i crítica amb els temps que corren, imperdible.

A les 00.30h al Retiro es podrà veure l'últim passi del thriller sobrenatural Daniel Isn’t Real, la nova proposta d’Adam Egypt Mortimer, que el 2015 va presentar a Sitges Some Kind of Hate. Aquest film, que està triomfant a Sitges, compta amb una factura visual i un ritme que enganxen a la pantalla. Tot plegat és gràcies al treball de professionals com Brett W. Bachman (muntador de Mandy, de qui aquest any també es projecten The Vigil i Color Out of Space); i de Lyle Vicent, director de fotografia de les dues primeres pel·lícules d’Ana Lily Amirpour.

Quan faltava un quart d'hora per a les set de la tarda, ha arribat l'hora dels riures sonors a l'Auditori amb la projecció de Corporate Animals, on el director de Creep, Patrick Brice, orquestra una comèdia negríssima de terror encapçalada per una Demi Moore meravellosament odiable, on les tensions laborals deriven, literalment, en canibalisme.

I per acabar una jornada clàssica del millor fantàstic a Sitges, aquesta nit, a les 22.45h a la Sala Tramuntana, torna un dels realitzadors coneguts al certamen amb una nova proposta per a la Secció Oficial Fantàstic, Fabrice Du Welz i la suggerent Adoration, on el director torna als boscos de les Ardenes, on va filmar Calvaire i Alleluia, per relatar una odissea juvenil de llibertat, amor i bogeria, en què les emocions són tan pures que fan mal.

  • SECCIÓ

    PATROCINADA

    PER:

Notícies

10-08-2020 12:00

Notícies

El thriller 'Cosmética del enemigo', de Kike Maíllo, competirà a la Secció Oficial de Sitges

El film adapta la novel·la homònima d’Amélie Nothomb, d’èxit...

06-08-2020 11:00

Notícies

Sitges 2020 obre el període d'acreditacions de premsa i indústria

Les sol·licituds es podran tramitar del 12 d’agost al 30 de setembre Des de l’or...

28-07-2020 12:00

Notícies

Sitges 2020 posa a la venda els abonaments i packs

La venda s’obrirà dimecres, 29 de juliol, a les 12 hores El Festival de Sitges s&rsquo...

23-07-2020 12:00

Notícies

S'obre la convocatòria per a Sitges Pitchbox 2020, que serà virtual i inclourà sèries

Fins el 3 de setembre s'acceptaran inscripcions a través de Filmarket Hub Per sisè an...

14-07-2020 12:00

Notícies

'Malnazidos' inaugurarà un Sitges 2020 que celebrarà el centenari d''El gabinete del doctor Caligari'

La 53a edició, que es desenvoluparà en un format híbrid entre presencial i virt...

18-06-2020 13:00

Notícies

El Festival de Sitges obre el teló de la quarta edició de Taboo'ks, el punt de trobada dels mons editorial i audiovisual

El Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya obre avui, dijous 1...

02-06-2020 9:00

Notícies

El Festival de Sitges impulsa una edició online de Fantastic 7 al Marché du Film de Cannes

El Festival de Sitges –junt amb el Marché du Film del Festival de Cannes i l’impu...

27-04-2020 7:00

Notícies

El Festival de Sitges projecta 'Vaya luna de miel' a través del seu Quadern de Bitàcora al web

És un dels tresors perduts del director Jess Franco (1930 – 2013), recuperat fa dos any...

20-04-2020 7:00

Notícies

El Festival de Sitges crea un espai web per dialogar amb els fans a base de continguts, propostes i jocs de coneixement

Després dels curts en quarantena de la proposta Sitges Countdown, ara és el torn del S...

31-03-2020 10:00

Notícies

El Festival de Sitges presenta curts fantàstics en obert durant el confinament

Sitges Countdown comença amb una peça de la mexicana Sofía Carrillo Per una qu...

17-03-2020 21:00

Notícies

El Festival obre les inscripcions de films per a Sitges 2020

La 53a edició del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalun...

17-02-2020 17:00

Notícies

Mònica Garcia Massagué, nova directora general de la Fundació Sitges - Festival Internacional de Cinema de Catalunya

Mònica Garcia Massagué és la nova directora general de la Fundació Sitge...

19-12-2019 10:00

Notícies

Sitges avala projectes cinematogràfics de gènere als festivals Ventana Sur i IFFA de Macau

La marca i les produccions del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de C...

05-11-2019 13:00

Notícies

La Sala Berlanga de Madrid acull un cicle de pel·lícules de Sitges 2019

Títols com ‘Amigo’, ‘American Satan’ o ‘Luz’ es projecten...

22-10-2019 11:00

Notícies

El Festival de Sitges assoleix el tercer any consecutiu de major recaptació de la seva història

El certamen fa un balanç molt positiu de la seva 52a edició, celebrada entre el 3 i el...

12-10-2019 22:00

Notícies

Sam Neill i Aaron Paul, dues estrelles de l'univers Sitges, tanquen la 52a edició

La projecció de 'The Vigil’ clausura onze dies de cinema, trobades i exposicions La 52...