07-09-2021 12:00

Notícies

Sitges 2021: sota el signe de la bèstia

‘Titane’, de Julia Ducournau, i ‘The Trip’, de Tommy Wirkola, entre les últimes i més esperades confirmacions

Sitges - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya presenta a la seva 54a edició un line up convuls i en plena ebullició de noves propostes. Un total de 169 títols que es podran gaudir del 7 al 17 d’octubre, amb una mirada femenina protagonista en el gènere, i el plantejament d’un debat sobre la delimitació de continguts i noves formes del fantàstic. Falta un mes perquè tornin a omplir-se les butaques de l’Auditori, el Retiro, el Prado, Tramuntana i Escorxador. La 54a edició vindrà acompanyada dels udols de l’home llop i altres criatures de la nit, bèsties interiors i l’últim cinema sorgit de les entranyes del fantàstic.

Entre les darreres incorporacions a la 54a edició del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya no podia faltar Titane, la Palma d’Or de Cannes 2021. La seva directora, Julia Ducournau, va visitar Sitges l’any 2016 amb Crudo, film que va ser reconegut amb tres premis del certamen. La seva nova i explosiva proposta parla del retrobament d’un pare amb el seu fill desaparegut deu anys enrere, després d’una sèrie de crims inexplicats. Està protagonitzada per Vincent Lindon, Agathe Rousselle, Garance Marillier, Laïs Salameh i Bertrand Bonello.

El noruec Tommy Wirkola, autor de les pel·lícules de Zombis nazis, Hansel y Gretel: Cazadores de brujas i Siete Hermanas, torna a Sitges amb The Trip. Una comèdia negra sobre Lars i Lisa (Noomi Rapace i Aksel Hennie), un matrimoni en crisi que decideix escapar un cap de setmana a una cabana al bosc i buscar una oportunitat per començar de zero. Tan aviat com l’altre sigui mort.

En el terreny de les sèries, La sangre helada, una producció de la BBC que es podrà veure a Movistar+ a l’octubre, estrenarà el seu primer episodi a Sitges. Interpretada per Colin Farrell i Jack O’Connell, és l’adaptació d’una novel·la del segle XIX sobre un metge en crisi que s’embarca en un balener on coincidirà amb un psycho-killer.

 

Sitges 2021: programació per seccions

Secció Oficial Fantàstic

El potent i extens eix central del Festival presentarà diferents bifurcacions temàtiques i focus d'expressió del gènere. Així, hi haurà noves formes i mitologies derivades d’allò popular i d'arrel folk (In the Earth, The Medium, Luzifer, Y todos arderán) o visions d’allò maternal com a malson (Son, Lamb, El páramo) mentre la invocació del passat o del quotidià provocarà la descomposició del cercle familiar o íntim (Violation, She Will, Inexorable, Coming Home in the Dark, Silent Night, Nitram, La abuela, Tres, Visitante) fins a abstreure la nostra pròpia realitat sota el signe o significat de la pandèmia referida en directe o com a al·legoria (We Need to Do Something, The Feast). D'altra banda, en el recorregut d'aquesta Secció Oficial s’hi trobaran variacions sobre temàtiques clàssiques (la maldat infantil a The Innocents, la casa maleïda a The Deep House, l’angst adolescent a Seance, el canibalisme a Barbaque, la licantropia a Eight for Silver, el slasher mític a Halloween Kills o el giallo a Veneciafrenia).

També el fantàstic optarà per la representació quasi avantguardista (els mons onírics de Mona Lisa and the Blood Moon, The Blazing World, Mad God, Prisoners of the Ghostland o After Blue) fins i tot basant-se en el llenguatge d'una animació que serveix al futur (Belle) com interpreta en clau contemporània els horrors del passat (Where is Anna Frank?) o utilitzant els llenguatges de la representació contemporanis com a invocadors de l'horror (Censor, Demonic). I no faltarà la reflexió en clau de fantàstic militant i fascinant sobre un passat revisitat des de l'imaginari (Freaks Out, Last Night in Soho), o del futur des de la distòpia creativa (Tides) o realista (Limbo).

 

Noves Visions / Sitges Documenta

La programació de Noves Visions es dirigeix cap a una reflexió sobre les noves narratives i llenguatges del gènere des d'un minimalisme militant (Beyond the Infinite Two Minutes, The Scary of Sixty-First, El apego) a un barroquisme en clau de distòpia atemporal (Land of the Sons, 2551.01, Gaia) sense oblidar variacions sobre mites clàssics (sobretot el vampirisme a Rose. A Love Story, Dead & Beautiful, Vampir, o la licantropia a Bloodthirsty). En tot això, discursos de gènere marcats per allò social (Medusa), la pandèmia (A nuvem rosa), el fanatisme religiós (Agnes) o una certa invocació de l'absurd (Mayday, Strawberry Mansion), incloent-hi la violència o l'horror suggerit (Sound of Violence, The Dawn).

Sitges Documenta posarà de nou en qüestió la pròpia naturalesa de la no ficció i la relacionarà amb el fantàstic des de la recensió acadèmica i valorativa (The Found Footage Phenomenon, Pennywise: The Story of It, Django vs. Django, Woodlands Dark and Days Bewitched: A History of Folk Horror), la invocació fantasmàtica del propi cinema (The Taking) o la seva implantació en el popular (Alien on Stage) a més d'utilitzar claus pròpies de la ciència-ficció per a analitzar la realitat (A Glitch in the Matrix, Users).

 

Panorama Fantàstic / Midnight X-treme

Les dues seccions més pròpiament fandom del Festival tindran una representació àmplia del fantàstic, no només de consum sinó també reflexiu amb el present (Barbarians, The Boy Behind the Door), invocant territoris genèrics des de perspectives decididament noves (Llanto maldito, Witch Hunt, Superhost, Caveat, Knocking, Hellbender) o més clàssiques (Le Calendrier, The Power, Realidad virtual, Let The Wrong In, The Exorcism of God). L’aposta per un excés amb intel·ligència (The Sadness, Hunter Hunter, Wyrmwood: Apocalypse) i també per la ciència-ficció (Broadcast Signal Intrusion, Warning). Propostes decididament pulp i indies des d'un jove cinema espanyol (La pasajera, Jacinto) o una presència important del cinema asiàtic (The Great Yokai War. Guardians, Last of the Wolves, Hand Rolled Cigarette, The Samejima Incident).

 

Anima’t

Una selecció de llargmetratges que invoquen i innoven clàssics s’afegeixen a la secció. Hi seran presents l'esperit del heavy metal o Ralph Bakshi a The Spine of the Night, la diversitat geogràfica (Esluna: The Crown of Babylon, Bob Cuspe: Nós Nâo Gostamos de Gente, Welcome to Siegheilkirchen), la ciència-ficció més hard (Absolute Denial), sense oblidar la presència essencial de l'anime (Pompo the Cinephile, Poupelle of Chimney Town, The Deer King) i la recuperació d’una peça japonesa conclosa per fi, la delirant Junk Head.

 

Sitges Classics / Seven Chances

A Sitges Classics, la retrospectiva “La bèstia interior”, que il·lustra el leitmotiv del Festival, comptarà amb recuperacions com l'argentina Nazareno Cruz y el lobo o La bête, obra mestra de Borowzyck, així com clàssics del cinema fantàstic espanyol tan dispars com El bosque del lobo, de Pedro Olea, o El retorno del hombre lobo, de Jacinto Molina, incloent clàssics com The Howling, de Joe Dante, i la decisiva An American Werewolf in London, de John Landis.

També es podrà veure el necessari rescat d'una de les grans obres mestres del cinema espanyol, El extraño viaje, aportació de Sitges al centenari de Fernando Fernán Gómez, un home de cinema total del qual encara ha de descobrir-se la seva vocació imaginària. I no podia faltar l’homenatge al quart de segle d‘El dia de la bestia, en una còpia restaurada en 4K.

La reivindicació del cinema de gènere produït a Catalunya serà dins “Catalunya Imaginària”, amb la projecció de la magistral La dama del alba, de Rovira Beleta, i l'enigmàtica La banyera, de Jesús Garay.

Seven Chances recuperarà clàssics com On the Silver Globe, la majestuosa epopeia de ciència-ficció de Zulawski, o Multiple Maniacs, del sempre estimulant John Waters, mentre rescatarà obres gairebé perdudes com El aullido del diablo, de Paul Naschy, The Amusement Park de George A. Romero o A Praga de Mojica Marins, sense oblidar un homenatge al recentment desaparegut actor japonès Sonny Chiba amb l'estranya i desconcertant Wolf Guy.

 

Brigadoon

La secció celebra el seu 35è aniversari i programa diverses estrenes, com la premiere mundial del film de terror i sectes satàniques Bienvenidos al infierno, de la cineasta argentina Jimena Monteoliva, o la producció catalana El hijo del hombre perseguido por un OVNI, de Juan Carlos Olaria, seqüela del film homònim i dirigit per ell mateix  l’any 1976. 

En l’apartat documental, s’hi afegeixen El sonido del terror, de Luis Esquinas Chanes, un estudi centrat en la feina del so en el cinema fantàstic; Blood in the Streets: The Quinqui Film Phenomenon, de Kier-La Janisse i Don Adams, una visió internacional del cinema quinqui, i Las confisiones de un hombre lobo, d’Ivan Cardoso, premiere mundial del docu-entrevista a Paul Naschy enregistrada al Brasil l’any 2005.

Formaran part de la retrospectiva “La bèstia interior” els films Romasanta, la caza de la bestia (Paco Plaza, 2004) i La bestia y la espada mágica (Jacinto Molina, 1983).

 

Consulta el line up complet

  • SECCIÓ

    PATROCINADA

    PER:

Notícies

23-09-2021 11:00

Notícies

Restauracions, descobriments i tresors desenterrats, a la selecció d'enguany de Seven Chances

La secció que Sitges programa en col·laboració amb l’ACCEC oferirà...

17-09-2021 12:00

Notícies

Anunciats els projectes seleccionats per a Sitges Online Pitchbox 2021

La plataforma Filmarket Hub i el Festival de Sitges han revelat la selecció de projectes per...

16-09-2021 11:00

Notícies

'El caballero verde' serà el film de cloenda de Sitges 2021

L’imaginari medieval de Camelot envairà la sessió de tancament del 54è Si...

15-09-2021 13:00

Notícies

Mamoru Hosoda, Carlos Saura i Belén Rueda, Grans Premis Honorífics de Sitges 2021

El Festival anuncia la llista completa de premiats de la seva 54a edició Els directors Mamor...

31-08-2021 10:00

Notícies

El fantàstic espanyol més recent desembarca a Sitges 2021

‘El páramo’, de David Casademunt, i ‘Y todos arderán’, de Davi...

30-08-2021 12:00

Notícies

El nou Showrunners LAB de Sitges Pitchbox confirma Nick Antosca i Teresa Fernández-Valdés com a mentors

El deadline per a presentar projectes s’estén fins dimarts 7 de setembre Per set&egrav...

05-08-2021 11:00

Notícies

'Mona Lisa and the Blood Moon', d'Ana Lily Amirpour, inaugurarà Sitges 2021

El Festival presentarà la premiere mundial de ‘Veneciafrenia’, d’Ále...

28-07-2021 10:00

Notícies

Sitges 2021 posa a la venda els abonaments i packs

La 54a edició del Festival de Sitges s’acosta i, a partir d’avui, dimecres 28 de...

23-07-2021 12:00

Notícies

La Fundació Sitges - Festival Internacional de Cinema de Catalunya es reforça per encarar nous projectes

Les entitats culturals El Retiro i el Casino Prado veuen reconeguda la seva contribució hist&...

22-07-2021 12:00

Notícies

Oberta la convocatòria de Sitges Online Pitchbox 2021, que inclourà un nou laboratori sobre la figura del showrunner

Per setè any consecutiu, la plataforma Filmarket Hub i el Festival de Sitges s'uneixen per a...

23-06-2021 12:00

Notícies

Sitges 2021 ensenya els seus ullals i revela les primeres novetats

Films de directors consagrats com Sion Sono o Ben Wheatley, i directores debutants com Prano Bailey-...

27-05-2021 12:00

Notícies

Arriba la tercera edició del Fantastic 7

L’acte, apadrinat per la directora Mary Harron, se celebrará el proper diumenge 11 de j...

05-05-2021 11:55

Notícies

Arriba una nova edició de Pantalla Sitges

El Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i el FIC-CAT han renovat el...

05-03-2021 12:00

Notícies

Àngel Sala 'profana' els tabús del cinema fantàstic espanyol en un llibre aquest 2021

Profanando el sueño de los muertos d'Àngel Sala és una de les publicacions que...

16-02-2021 12:00

Notícies

SITGES 2021 OBRE LES INSCRIPCIONS DE FILMS

El Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que&nb...

30-11-2020 11:50

Notícies

L'home llop i la bèstia interior alliberada, leitmotiv de Sitges 2021

La 54a edició del SITGES - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, qu...